κινησιοθεραπεία
εξειδικευμένα προγράμματα άσκησης

 

Μία πλήρης φυσικοθεραπευτική μέριμνα περιλαμβάνει την υποκειμενική αξιολόγηση, την αντικειμενική αξιολόγηση, τη συνεκτίμηση των παραπάνω ευρημάτων και τέλος την
οργάνωση της θεραπείας.

Η κινησιοθεραπεία αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της φυσικοθεραπευτικής συνεδρίας. Αναπόσπαστο, γιατί ο ρόλος της έρχεται να συμπληρώσει και να ολοκληρώσει τη φυσικοθεραπευτική συνεδρία στους τομείς της πρόληψης και της εκμάθησης.

Η σπουδαιότητά της, μας ανάγκασε, να συμπεριλάβουμε τη θεραπευτική άσκηση στο τίτλο της λειτουργίας του φυσικοθεραπευτηρίου μας.

Με βάση τα παραπάνω η κινησιοθεραπεία φροντίζει για:

 

kinisiotherapeia1

kinisiotherapeia2

Το πλάνο πάνω στο οποίο ο φυσικοθεραπευτής θα πρέπει να οργανώσει το πρωτόκολλο άσκησης για τη ποιοτική θεραπεία του ασθενούς εμφανίζεται στο παρακάτω σχήμα:

kinisiotherapeia3

Η θεραπευτική άσκηση θα πρέπει να ανταποκρίνεται συνεχώς στις προϋποθέσεις και στην ικανότητα απόδοσης του ασθενή. Οι παράγοντες αυτοί καθορίζουν κατά ένα μεγάλο μέρος την
ικανότητα απόδοσης και το επιθυμητό αποτέλεσμα.

Διακρίνουμε 4 φάσεις:

kinisiotherapeia4

Στοχεύοντας στην όσο το δυνατόν καλύτερη διαμόρφωση της θεραπευτικής άσκησης πιστεύουμε ότι οι παρακάτω σκέψεις μπορούν να μεταφερθούν σε κάθε πλάνο αποκατάστασης:

  1. σχεδιασμός της οργάνωσης και καλύτερη δυνατή εξέλιξη της θεραπείας
  2. προσδοκώμενη απόδοση και βελτίωση αυτής
  3. βελτίωση της κράσης: εκμετάλλευση του σωματότυπου για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα της θεραπείας
  4. βελτίωση της ροής των κινήσεων από εμβιομηχανική άποψη: άρση των ψυχολογικών φραγμών μέχρι την αποκατάσταση της πλήρους ικανότητας για επιβάρυνση και αποκατάσταση των μυϊκών ανισορροπιών.

Οι στόχοι της θεραπευτικής άσκησης περιλαμβάνουν την πρόληψη της δυσλειτουργίας, όπως επίσης την ανάπτυξη, βελτίωση, αποκατάσταση ή διατήρηση:

kinisiotherapeia5

Είναι γνωστό ότι το ανθρώπινο σώμα και κάθε σύστημά του ξεχωριστά αντιδρά, προσαρμόζεται και αναπτύσσεται σε απάντηση των δυνάμεων και των τάσεων που τίθενται επάνω του. Ο οργανισμός μπορεί σε καθορισμένο χρόνο και μέσα σε ορισμένα όρια, να τροποποιήσει πολλά από τα χαρακτηριστικά του ώστε να γίνει καλύτερος σε ένα ορισμένο είδος έργου που υποχρεούται να εκτελέσει. Καμία τεχνητή μηχανή, που έχει κατασκευαστεί από τον άνθρωπο, δε μπορεί να μιμηθεί αυτή τη πολυσχιδή λειτουργικότητα.

Η προσαρμοστικότητα όμως αυτή είναι δίκοπο μαχαίρι γιατί η αδρανοποίηση παράγει τις δικές της αλλαγές.

Αυτό που στην πραγματικότητα καλείται να υλοποιήσει η θεραπευτική άσκηση είναι η ανατροπή αυτών των αρνητικών συνεπειών της προσαρμοστικότητας. «οι μύες αισθάνονται τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται και μέσα σε ορισμένα όρια τροποποιούν τον μεταβολισμό τους για να ανταποκριθούν σε αυτές τις απαιτήσεις.»

kinisiotherapeia6

Οι δυνάμεις που εφαρμόζονται κατά την άσκηση, έστω απλά και μόνο η βαρύτητα, επηρεάζουν το νευρομυϊκό, μυοσκελετικό και το κυκλοφορικό σύστημα. Το νευρομυϊκό και το καρδιοπνευμονικό σύστημα προσαρμόζονται επίσης, καθώς οι τάσεις ασκούνται πάνω σ’ αυτά κατά τη διάρκεια οποιωνδήποτε κινήσεων που περιλαμβάνονται στην καθημερινή δραστηριότητα.

Η παραπάνω παρατήρηση μαζί με τις αρχές εργοφυσιολογίας, καθιστούν την θεραπευτική άσκηση εφαρμόσιμη και αναπόσπαστο τμήμα της αποκατάστασης, σε “οποιοδήποτε” σύστημα του οργανισμού και αν πάσχει.

Όταν σχεδιάζεται ένα πρόγραμμα άσκησης δύο παράμετροι πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπ’ όψιν, ο στόχος και ο ίδιος ο ασθενής.

Πληροφορίες σχετικά με προγράμματα άσκησης, ειδικά στην εποχή μας, βρίσκονται παντού. Σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα, σε τηλεοράσεις, βιβλία..κλπ. Επίσης, αυτοί που συστήνουν προγράμματα και είδη ασκήσεων είναι υπερβολικά πολλοί, είτε ανήκουν στο κατάλληλο κλάδο ή όχι. Αποτέλεσμα, να υπάρχουν πολλοί ασθενείς και όχι μόνο, που ακολούθησαν ένα λάθος τρόπο άσκησης, να απογοητεύθηκαν για διαφόρους λόγους και αποθαρρυμένοι και «ηττημένοι» να σταματούν την όποια προσπάθεια.

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για να γυμνάζεται κανείς. Ένας γενικός λόγος είναι να βελτιώσει ή να διατηρήσει μία καλή φυσική κατάσταση. Άλλοι λόγοι είναι να ξεπεράσει ένα πρόβλημα υγείας, να ετοιμαστεί για ένα αθλητικό γεγονός, η ανακούφιση από το άγχος, το αδυνάτισμα, ή απλώς η απόλαυση της κοινωνικής συναναστροφής με άλλους που επίσης ασκούνται. Όποιος και να είναι ο λόγος, είναι σημαντικό να επιλέξει ένα πρόγραμμα άσκησης που να ικανοποιεί με τον καλύτερο τρόπο τις ανάγκες του.

checkmark-greenΣυμβουλευτείτε μας και ελάτε να οργανώσουμε ένα πρόγραμμα άσκησης ανάλογα με τις επιθυμίες και τις δικές σας ανάγκες.